sv. Cyril Jeruzalémský - Pátá mystagógická katechese
O liturgii
Odložte proto všechno, co je špatné, každou neupřímnost, přetvářku, závist a všechno pomlouvání; jako novorozené děti žádejte duchovní, nefalšované mléko, abyste jím rostli ke spáse. Vždyť “jste okusili, jak dobrý je Pán“.
K němu přistupujte, k živému kameni, který lidé sice odhodili, ale který je v Božích očích vyvolený a vzácný, a vy sami se staňte živými kameny pro duchovní chrám, svatým kněžstvem, které přináší duchovní oběti, Bohu příjemné skrze Ježíše Krista.
V Písmu o tom stojí: “Hle, kladu na Sión kámen vyvolený a vzácný, kámen nárožní. Kdo v něj uvěří, jistě nebude zklamán.“ Vám tedy, kteří věříte, je vzácný, ale těm, kdo nevěří, je to “kámen, který lidé při stavbě zavrhli, ale právě on se stal kvádrem nárožním, kamenem úrazu a skálou pádu“.
Oni přicházejí k pádu svým vzdorem proti slovu. K tomu také byli určeni.
Vy však jste “rod vyvolený, královské kněžstvo, národ svatý, lid patřící Bohu jako vlastnictví,“ abyste rozhlašovali, jak veliké věci vykonal ten, který vás povolal ze tmy ke svému podivuhodnému světlu.
Kdysi jste nebyli jeho lid, teď však jste “lid Boží,“ žili jste bez milosrdenství ; teď však se jeho “milosrdenství na vás projevilo“.
(1 Petr 2, 1-10)
Příprava
1. Lidumilností Boží jste na předcházejících sezeních dostatečně slyšeli o křtu, pomazání a přijímání těla a krve Kristovy. Nyní je nutné přejít k dalším
2. Viděli jste tedy diákona jak dával mýt
3. Potom volá diákon: “Vzájemně se přijměte a vzájemně se pozdravujte.“ Nechápej
Anafora
4. Potom volá kněz: Vzhůru srdce. Neboť opravdu v té strašné hodině je třeba mít srdce k Bohu a ne dolů k zemi a
Na to odpovídáte: Máme
5. Potom říká kněz Vzdávejme díky Pánu. Neboť jsme skutečně povinni vzdávat díky, že nás nehodné pozval k tak velké milosti, že nepřátele usmířil, že je
6. Potom vzpomínáme nebe, zemi, moře, slunce, měsíc, hvězdy, veškeré rozumné i nerozumné stvoření, viditelné i neviditelné, anděly, archanděly, mocnosti, panstva, knížectva, síly, trůny a cherubíny mnoha tváří, mocně říkající s Davidem, “Velebte se mnou Hospodina.“ Vzpomínáme i serafíny, které zřel v Duchu Svatém Izaiáš, stojící okolo trůnu Božího a dvěma křídly zakrývající si tvář, dvěma křídly nohy, dvěma křídly létající a říkající Svatý svatý svatý Pán zástupů. Vždyť proto říkáme tuto doxologii sdělenou serafíny, abychom se stali účastni hymnu s nadzemskými vojsky.
Epiklése
7. Potom, když jsme se posvětili těmito duchovními hymny, prosíme lidumilného Boha, aby seslal na předložené
8. Po vykonání duchovní oběti, nekrvavé služby, nad touto smírnou obětí prosíme Boha za všeobecný pokoj církví, za dobré uspořádání světa, za vojska a spojence, za slabé, za utiskované a vůbec za všechny, kteří žádají o pomoc, přinášíme my všichni, kteří žádáme, tuto oběť.
9. Poté vzpomínáme i zesnulé, nejprve patriarchy, proroky, apoštoly a mučedníky, aby Bůh skrze jejich modlitby a přímluvy přijal naši prosbu. Poté duším, za které je prosba přinášena, když
10. Chci vás přesvědčit příkladem. Vím, že mnozí říkají toto: Co prospívá duši, která se vzdálila od tohoto světa s hříchy nebo bez hříchů, když
Modlitba Páně
11. Dále potom říkáš tu modlitbu, kterou Spasitel předal svým vlastním učedníkům, když s čistým svědomím tituluje Boha Otcem, řekl: Otče náš, jenž jsi na nebesích. Ó jaká veliká Boží lidumilnost. Těm kteří se od něho odchýlili a dostali se do největšího zla, daroval takové zapomenutí zla a přítomnost milosti, že
12. Posvěť se jméno tvé. Boží jméno je svaté přirozeně, ať to říkáme, nebo neříkáme. Ježto však bývá znesvěcováno v hříšnících podle toho
13. Přijď království tvé. Pouze čistá duše může říci veřejně: Přijď království tvé. Neboť ten, kdo slyšel sv. Pavla, jak říká: “Hřích už dál nesmí kralovat ve vašem smrtelném těle,“ ale pouze čistým svým jednáním, myšlením a řečí je možno říkat Bohu: Přijď království tvé.
14. Buď vůle tvá jako v nebi tak i na zemi. Božští a blažení Boží andělé činí vůli Boží, jak řekl v žalmu David. “Blahoslavte Hospodina všichni andělé jeho, mocní silou, činící jeho slovo.“ Mocně tedy, když se modlíš, říkáš toto: Jako je u andělů tvá vůle, tak je i na zemi u mne, Vládče.
15. Chléb náš vezdejší dej nám dnes. Ten obvyklý chléb není vezdejší. Ale ten svatý chléb je vezdejší, určený pro bytí duše. Tento chléb nevchází do žaludku a není vyvrhován do záchodu,'“ ale rozděluje se do celého tvého ústrojí k užitku duše i těla. To
16. A odpusť nám naše viny, jako i my odpouštíme našim viníkům. Máme mnoho hříchů, neboť hřešíme i slovem i myšlenkou a často činíme odsouzeníhodné
17. A neuveď nás v pokušení. Učil by nás Pán modlit se
Poslouchej dále jak jinde chór neporušených světců vzdává díky, že byl odejmut od pokušení: “Zkoušel jsi nás, Bože, rozžehl jsi nás, jako je rozžehnuto stříbro. Přivedl jsi nás do léčky. Naložil jsi soužení na naše záda. Vyzvedl jsi lidi na naše záda. Prošli jsme ohněm a vodou a vyvedl jsi nás k občerstvení.“ Vidíš je, jak se otevřeně radují, že prošli a neuvázli? A vyvedl jsi nás k občerstvení. Tento příchod k občerstvení je osvobození z pokušení.
18. Ale osvoboď nás od zlého. Jestliže by představovalo “neuveď nás v pokušení“ nijak nebýt pokoušen, neřekl by
: ale osvoboď nás od zlého. Zlým pak je nepřátelský démon, od kterého si vyprošujeme být osvobozeni. Dále po dokončení modlitby říkáš Amen zpečeťující tím amen, což znamená staň se to vše, co je v Bohem naučené modlitbě.
Přijímání
19. Potom říká kněz Svaté svatým. Svaté
20. Potom slyšíte žalmistu, který vás vybízí Božím nápěvem k účasti na svatých tajinách a říká Okuste a vizte, že Pán je dobrý. Nepovolujte
21. Přicházejíce když jsi učinil levou
22. Dále potom, co jsi se zúčastnil těla Kristova, přistup i ke kalichu krve, nenatahuje ruku, ale sehnutý a způsobem klanění a úcty, říkaje amen, posvěť se, příjímaje i z krve Kristovy. Dokud je vlhkost přítomna na tvých rtech, dotýkaje se
23. Tato podání podržte neposkvrněná a sebe opatrujte bez úhony. Neodlučujte se od účasti
Sám Bůh pokoje kéž vás dokonale posvětí. Ať si uchováte neposkvrněné a neporušené tělo, duši i ducha pro příchod našeho Pána Ježíše Krista,“ jemu sláva na věky věkův. Amen.
Zdroj: Refugium Velehrad-Roma s.r.o., Velehrad, 1997