sv. Cyril Jerusalémský - Čtvrtá mystagógická katechese
O těle a krvi Kristově
Co jsem od Pána přijal, to jsem vám také předal: Pán Ježíš právě tu noc, kdy byl zrazen, vzal chléb, vzdal díky, rozlámal ho a řekl: “Toto je moje tělo, které se za vás vydává. To čiňte na mou památku. “Podobně vzal po večeři i kalich a řekl: “Tento kalich je nová smlouva, potvrzená mou krví. Kdykoli z něho budete pít, čiňte to na mou památku. “ Kdykolá totiž jíte tento chléb a pijete z tohoto kalicha, zvěstujete smrt Páně, dokud nepřijde.
Kdo by tedy jedl chléb nebo pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně. Proto musí člověk sám sebe zkoumat, a tak ať chléb jí a z kalicha pije. Kdo totiž jí a pije, a nerozpozná tělo Páně, jí a pije si odsouzení. Proto je mezi vámi tolik nemocných a churavých a mnoho jich už umřelo. Kdybychom se sami správně posuzovali, nebyli bychom trestáni. Ale když nás Pán trestá, je to k naší nápravě, abychom nebyli odsouzeni s tímto světem.
(1 Kor 11,23-32)
Eucharistie
1. Toto naučení blaženého Pavla je dostatečné, aby vás přesvědčilo o božských tajemstvích, kterých jste se stali hodni, když jste se stali jedním tělem a jednou krví Krista. Neboť on právě zvolal: “Právě tu noc, kdy byl zrazen, náš Pán Ježíš Kristus vzal chléb, vzdal díky, rozlámal ho, dával učedníkům a řekl: Vezměte, jezte, toto je mé tělo. A vzal kalich, vzdal díky a řekl: Vezměte, pijte, toto je má krev.“ Když tedy sám zjevně řekl o chlebu: “Toto je mé tělo,“ kdo se ještě odváží pochybovat? A když dal sám pevné ujištění a řekl, “Toto je má krev,“ kdo kdy bude na rozpacích a
2. V Káni Galilejské kdysi proměnil“z vlastním pokynem vodu ve víno. Není
Kristova skutečná přítomnost v eucharistii
3. Proto
4. Kdysi řekl Kristus rozmlouvající s židy: “Když nebudete jíst mé tělo a pít mou krev, nebudete mít v sobě život.“ Ti, protože neslyšeli ta slova duchovně, byli pohoršeni a odešli pryč, domnívajíce se, že je nabádá k jedení masa.
5. I ve Starém zákoně byli chleby předkládané, ale ty vzaly konec, protože byly starým zákonem. Avšak v Novém zákoně je chléb nebeský a kalich spásy, posvěcující duši a tělo. Neboť jako chléb odpovídá tělu, tak je i Slovo přiměřené duši.
6. Nepřijímejte
Předobrazy v Písmech
7. Blažený David ti objasňuje tu moc, když říká: “Připravuješ stůl přede mnou proti těm, kteří mne utiskují.“ Říká tedy, že
8. Proto i Šalamoun v Kazateli říká, naznačuje tuto milost: “Pojď sem, jez s dobrou myslí chléb svůj,“ chléb duchovní. “Pojď,“ zve spasitelným a blaženost tvořícím zvoláním, “a pij s pravdivým srdcem víno své,“ víno duchovní, “a olej ať je vylit na tvou hlavu.“ Vidíš ho, jak naznačuje i tajemné pomazání? “A vždy ať je tvůj oděv bílý, neboť Hospodin našel zalíbení ve tvých skutcích.“ Vždyť dříve, než jsi přistoupil k milosti, byly tvé skutky “marnost nad marnost“.
Nyní, když jsi svlékl starý oděv a oblékl duchovně bílý, je třeba, abys byl vždy bíle oblečen. Nikterak
9. Takto seznalý a zcela přesvědčen, že chléb, který se